När arbetstillfällena i både den offentliga och privata sektorn utsätts för allt större konkurrens måste många unga lösa sysselsättningen på andra sätt. Ett alternativ är att studera, men för den som vill ut i arbetslivet är det ingen ultimat lösning. Då kan ett eget företag vara svaret. Allt fler unga väljer att starta företag, och en av de allra vanligaste branscherna är byggbranschen. Enligt statistik över startade företag av ungdomar mellan 15 och 25 är byggindustrin det femte vanligaste valet av bransch. Det är en sammanställning av statistik från hela landet. Om man går in och ser på regional statistik blir trenden ännu tydligare – i län som Dalsland och Småland var byggnadssnickeri bland de vanligaste företagen alla kategorier. Fortfarande är det fler unga som väljer att starta upp sina egna frisörsalonger, men byggföretag kommer inte långt efter i statistiken.

 

Att unga startar fler byggföretag märks också i den generella statistiken. Mellan 1996 och 2004 noterades en ökning med omkring 50 % på antal startade byggföretag, och därefter har trenden varit fortsatt positiv. Även om en liten dipp kunde skönjas i statistiken under den globala finanskrisen har byggbranschen återhämtat sig på ett bra sätt, och i dag är den tillbaka på en liknande nivå som för några år sedan. I en tid när det ständigt byggs nya bostäder för att möta en stigande efterfrågan och allt fler väljer att renovera huset kommer byggbranschen att fortsätta att omsätta stora pengar.

 

En anställd byggare fick för åtta år sedan drygt 20 000 kr i månaden i snitt, vilket är betydligt bättre än många andra ingångslöner för liknande arbeten. Som egen företagare kan du räkna med ett rejält påslag på månadslönen – så länge du lyckas knyta kunder till dig som gör att du får nya uppdrag. Ändå är lönen bara en av många faktorer som spelar in vid beslutet att starta upp ett eget företag. Att få lägga upp sin egen tid är enligt många ännu viktigare, och det är något som varje egenföretagare kan göra.

 

För den som är ny i branschen är marknadsföringen en viktig del av att få ut sitt budskap och låta kunderna veta att man finns tillgänglig för uppdrag. Ett sätt att marknadsföra sitt företag är att köpa annonser, ett annat är att låta upp profilkläder, som en t-shirt med tryck eller keps med firmans logga. Det gör att ditt företag syns och uppmärksammas även när du inte aktivt marknadsför den i form av reklamtid eller tidningsannonser.

Starta byggföretag 1